Msza św. – różnice

Do Szkocji przyjechałam 5. stycznia. Dzień później chciałam znaleźć mszę św., w końcu Trzech Króli (tak, wiem, Objawienie Pańskie). Niestety, mszy tego dnia nie znalazłam. Okazało się, że w Szkocji i ogólnie Wielkiej Brytanii nie jest to święto nakazane i Epiphany wspominanie było w kolejną niedzielę.

Poza językiem jest jeszcze kilka rzeczy, które różnią msze w Polsce od tych w Szkocji. Wypisałam więc te, które od razu rzuciły mi się w oczy:

  1. W mojej parafii jest tylko jedna msza w niedzielę. Na niej w porywach do 40 osób.
  2. Przy wejściu dostaje się książkę z pieśniami (nie książeczkę, sporą książkę A5). Każdej wybranej pieśni śpiewa się wszystkie możliwe zwrotki (zwykle koło 5).
  3. Procesja na wejście. Ksiądz sam idzie (ministranta w parafii nie ma żadnego), ale „długim wejściem”, przez środek kościoła.
  4. Ksiądz całą mszę odprawia z mikrofonem bezprzewodowym na głowie. I śpiewnikiem w ręku.
  5. Często spotyka się w kościołach kartki z tekstem mszy. 🙂 Jest to bardzo pomocne szczególnie dla obcokrajowców. A jest ich w Dundee trochę…
  6. Z tacą chodzi kilka osób. Ludzie ofiary wrzucają włożone do takich specjalnych karteczek z nazwą parafii.
  7. Od przeistoczenia aż do samego Ojcze nasz wszyscy klęczą (czyli dłużej niż w Polsce).
  8. Komunia jest najczęściej pod obiema postaciami. Często spotyka się szafarzy, również kobiety.
  9. Po mszy ksiądz idzie prosto do drzwi kościoła i żegna każdego z osobna życząc miłego dnia.
Skomentuj

