Tłusty Czwartek vs. Pancake Tuesday

Ale jak to nie obchodzi się tu Tłustego Czwartku?! 😦 Że niby nie zjem żadnego pączka? Nie ma opcji! Ale coś musi być w zamian przecież… No i jest!

Tłusty Czwartek

Dlaczego nie obchodzi się Tłustego Czwartku w Wielkiej Brytanii? No pewnie dlatego, że święto to wiąże się z katolickim kalendarzem liturgicznym. Jest to przecież ostatni czwartek przed Środą Popielcową, która rozpoczyna okres Wielkiego Postu. W Polsce ta tradycja jest zdecydowanie bardziej powszechna.

img_20170223_174346

Śniadanie 😀

Ale czy da się obchodzić Tłusty Czwartek za granicą? Oczywiście, że tak. Szczególnie w mieście, w którym mieszka tylu Polaków. I dodatkowo jest tu polski sklep. Zapisy na rozmaite pączki, wypiekane na zamówienie w Manchesterze, trwały od tygodnia. Do wyboru była między innymi wersja z serem, kajmakiem, budyniem, dżemem czy konfiturą z róży. Koszt jednego to 85 pensów, czyli ponad 4 zł za sztukę. Trochę sporo. Ale na kilka pączków się skusiłam.

img_20170223_144629

Pączek z jogurtem, to samo zdrowie, nie?

Szukając tańszego źródła tradycyjnych słodkości trafiłam do pobliskiego Lidla. I nie zawiodłam się. Paczek z dżemem i cukrem pudrem za 0,29 funta brzmi zdecydowanie lepiej. Skusiłam się też na brytyjskie donuty „z dziurką” w polewie. Mniam. 😛

img_20170223_120507

Lunch w przerwie od pracy. 😉

Żeby jednak nie przytyć za bardzo, a jednocześnie szerzyć pyszną polską tradycję, dzieliłam się pączkami ze znajomymi z uczelni i nie tylko. Próbując jednocześnie nauczyć ich wymowy słowa „pączek”. Było przy tym dużo zabawy. 😉

img_20170223_115102

Cały zestaw różnych pączków. Zdecydowanie za dużo dla jednej mnie. 😀

Pancake Tuesday

Na szczęście Szkoci (i ogólnie Brytyjczycy) też moją swoje ostatkowe tradycje. We wtorek poprzedzający Środę Popielcową można gdzieniegdzie spotkać nawet naleśnikowe wyścigi. Ciekawostki o historii naleśników i obchodach Pancake Tuesday można znaleźć na tej stronie. Czy wiedziałeś, że naleśniki pojawiały się w książkach kucharskich już w 1439 roku? Albo jakie jest symboliczne znaczenie poszczególnych składników ciasta naleśnikowego?

img_20170227_224540

Getting ready for Pancake Tuesday

Nie wytrzymałam i Pancake Tuesday zaczęłam już w poniedziałek. W naleśnikarni w centrum, do której chciałam się wybrać od dłuższego czasu, była promocja 25% dla studentów i to mnie przekonało. Nie wiem czy skusiłabym się na obiad tam w innym terminie, więc postanowiłam skorzystać z promocji. Wybrałam puchate naleśniki z solonym masłem i syropem klonowym. Pycha!

img_20170227_134956

img_20170227_135153

Oczywiście ile osób, tyle sposobów na naleśniki i pomysłów na ich wypełnienie. Kilka naleśnikowych ciekawostek można znaleźć na tej stronie.

Ja wraz z moją gospodynią na śniadanie postawiłyśmy na najprostszy i najszybszy sposób: cukier + sok z cytryny.

IMG_20170228_094916.jpg

Naleśnik z „niewidzialnym nadzieniem”

Natomiast sumienie żarłoków próbowałyśmy ratować podczas lunch’u, dodając do naleśników brokuły, kalafiory i marchewkę. Z sosem czosnkowym smakowały wyśmienicie!

Drugi wariant naleśników domowych był bardziej polski. Deserowy. Z twarożkiem i rodzynkami. I dodatkowo śmietana z cukrem.

IMG_20170227_233701.jpg

Wygląda trochę jak sushi. Hahaha xD

Tak więc ostatnie kilka dni upłynęło mi bardzo słodko. Teraz więc czas na trochę sportu. Sama jazda rowerem na uczelnię chyba nie wystarczy. 😛 Trzeba będzie odkurzyć buty do biegania. 😀

3 thoughts on “Tłusty Czwartek vs. Pancake Tuesday

  1. Robert pisze:

    oba są na Kingsway
    pierwszy niedaleko ronda w kierunku Arbroath – Milton of Craigie Rd S, Dundee DD4 7RX
    drugi przy przedostatnim rondzie na Perth – 61 Myrekirk Rd, Dundee DD2 4WB
    innych nie kojarzę …

    Polubione przez 1 osoba

  2. Robert pisze:

    w ASDA są całkiem dobre pączki – w paczkach po 5 szt. z dżemem, serem i jeszcze kilka innych… cena to chyba 60p za paczkę – czasem są po 50p. czasem 2 za 1F …
    jak to w ASDA 😉
    całkiem smaczne – polecam

    Polubienie

Skomentuj

